Pakolliset latauspisteet
2024
Laki vaatii asentamaan sähköautojen latauspisteen monien yrityskiinteistöjen parkkipaikoille vuoden 2024 loppuun mennessä. Tiedätkö jo, koskeeko vaatimus omaa kiinteistöäsi?
Julkaistu 16.09.2024
Teksti ja kuva Jussa Nieminen
Lain koko nimi on Laki rakennusten varustamisesta sähköajoneuvojen latauspisteillä ja latauspistevalmiuksilla sekä automaatio- ja ohjausjärjestelmillä. Sen tärkeimmät pykälät ja momentit liittyvät uudisrakennusten ja ”laajamittaisesti korjattavien” rakennusten latauspistevalmiuksien rakentamiseen ja ilmastointijärjestelmien automatisointiin.
Laissa on myös vaatimus pakollisista latauspisteistä, joka koskee suurta osaa kaupallisista ja julkisista rakennuksista nyt ja heti. Riippumatta siitä, onko kyseessä uusi, vanha, remontoitava tai sellaisenaan hamaan tulevaisuuteen jatkava rakennus, sen yhteyteen on monissa tapauksissa asennettava vuoden 2024 loppuun mennessä sähköautojen latauspiste.
Vuoden loppu lähestyy, ja monilla on vielä asia hoitamatta. Toisilla taas ei ole hyvää käsitystä siitä, mitä latauspisteeltä tarkalleen ottaen vaaditaan.
Latausasemien pakollisia asennuksia koskevan lakipykälän sanamuoto on tämä: ”Rakennuksen omistajan on huolehdittava, että sellaisessa käytössä olevassa muussa rakennuksessa kuin asuinrakennuksessa, jonka yhteydessä on enemmän kuin 20 pysäköintipaikkaa rakennuksessa tai kiinteistöllä, on asennettuna vähintään yksi latauspiste viimeistään 31. päivänä joulukuuta 2024.”
Hidaslataukseen käytettävä pistorasia ei ole lakien ja asetusten tarkoittama latauspiste.
Pelkän lakipykälän lukemalla voi vielä jäädä iso epäselvyys siitä, mitä vaaditaan ja keneltä. Lain muista määritelmistä onneksi selviää tarkentavia kohtia.
💡 Vaatimus koskee vain rakennuksia, ”joissa käytetään energiaa sisäilmaston ylläpitämiseen”. Kylmään varastorakennukseen tai pysäköintitaloon ei siis tarvitse tällä perusteella asentaa latauspistettä.
💡 Vaatimus ei koske mikroyritysten omistuksessa ja käytössä olevia rakennuksia. Mikroyrityksellä tarkoitetaan yritystä, jonka henkilöstömäärä on alle 10 vuosityöyksikköä ja liikevaihto on enintään 2 miljoonaa euroa.
💡 Latauslaitteessa pitää olla joko Tyypin 2 ”normaalitehoinen” latauspiste tai CCS-liittimellä varustettu ”suuritehoinen” latauspiste. Hidaslataukseen käytettävä pistorasia ei ole lakien ja asetusten tarkoittama latauspiste.
Normaalitehoisen latauspisteen latausteho voi olla 3,7–22 kilowatin välillä ja suuritehoisen käytännön haarukka voi olla mitä tahansa 25–350 kilowatin välillä, jopa enemmänkin. Oman latauspisteen tehon voi noista päättää oman tarpeen ja budjetin perusteella. Myös latauspisteiden määrä on omassa harkinnassa, kunhan niitä on vähintään yksi. Latauspiste voi olla yksityinen, julkinen tai jotain siltä väliltä.
Sellaisiin rakennuksiin, joiden yhteyteen vaaditaan latauspisteen rakentamista vuoden 2024 loppuun mennessä ei tarvitse hakea latauspisteasennuksille erityistä lupaa tai rekisteröintiä. Jos jostakin lain tarkemmasta määräyksestä, esimerkiksi autopaikkojen laskennallisesta määrästä on epäselvyyttä, kannattaa asiaa kysyä paikallisesta rakennusvalvonnasta.
Pakollisten latauspisteiden asentamisen valvontavastuu on Liikenne- ja viestintävirasto Traficomilla. Lakiin ei ole merkitty sanktioita sen rikkomisesta, mutta Traficom on kertonut valvonnan alkavan heti vuoden 2025 alusta, ja virasto on vihjannut esimerkiksi uhkasakon mahdolliseksi työkaluksi siinä tapauksessa, että lakia ei noudateta.
Laki rakennusten varustamisesta sähköajoneuvojen latauspisteillä ja latauspistevalmiuksilla sekä automaatio- ja ohjausjärjestelmillä pohjautuu EU:n laatimaan rakennusten energiatehokkuusdirektiiviin. Direktiivi ei ole valmista lainsäädäntöä, vaan sillä määrätään jäsenvaltiot laatimaan kansallinen säännöstö.
Tänä vuonna energiatehokkuusdirektiivi on taas mennyt uusiksi, minkä seurauksena uutta sähköautojen latauspisteisiin ja latauspistevalmiuksiin liittyvää lainsäädäntöä on tulossa kesään 2026 mennessä. Tarkkoja säädöksiä voi vasta arvailla, mutta direktiivin suuntaviivat ovat selvillä.
Pääset lukemaan Väreen arvioita uuden direktiivin vaikutuksista näistä linkeistä:
Väreen asiantuntijoilta saat arvion siitä, millä ratkaisulla kiinteistösi latauspistevaatimukset saadaan fiksuiten täytetyksi.
Miro Lehtinen
Myyntipäällikkö, sähköautojen latausratkaisut, yritysmyynti
Itä-, Länsi- ja Keski-Suomi
+358 44 7600 532 miro.lehtinen@vare.fiMiska Aaltonen
Myyntipäällikkö, sähköautojen latausratkaisut, E-Power, yritysmyynti
Etelä-Suomi
+358 447 600 529 miska.aaltonen@vare.fiJussa toimii Väreellä sähköisen liikenteen johtavana asiantuntijana. Hänen tehtävänään on suunnitella ja viedä eteenpäin lataamisen ratkaisuja, jotka sopivat Väreen nykyisten ja uusien asiakkaiden tarpeisiin. Energia-alalle Jussa siirtyi teknologia- ja tuotejournalismin parista, jossa hän toimi Tekniikan Maailma -lehden toimittajana ja tuottajana. Jussaa ovat aina kiinnostaneet fiksut autotekniset ratkaisut, joten polttomoottoritekniikasta hybrideihin ja sähköautoihin siirtyminen on ollut hänelle luonnollinen reitti. Ilmastonmuutoksen kiihtyminen ja kaupunkien ilmanlaadun ongelmat ovat osoittaneet, että sähköllä ajaminen on jatkossa se paras ratkaisu.