Tee
sopimus
tästä
> Created with Sketch.

Usein kysyttyä laskutuksesta (lasku, e-lasku ja Kivra digilasku)

Kokosimme alle useimmin kysytyt kysymykset laskutukseemme liittyen. Tutustuthan siis ensin näihin kysymyksiin ja vastauksiin, josko löytäisit vastauksen täältä.

Miksi sain kaksi erillistä sähkölaskua?


Väre laskuttaa sinua sähkönmyynnin osuudesta omalla laskullaan ja paikallinen sähköverkkoyhtiö sähkönsiirrosta omalla laskullaan. Sähkönmyynnin ja -siirron eriytymisen vuoksi asiakkaamme saavat yhden sähkölaskun sijasta kaksi erillistä laskua.


Miksi siirto- ja myyntilaskuilla  on eroja kulutuksen (kWh) osalta?


Verkkoyhtiön sähkönsiirron ja Väreen sähkönmyynnin laskuilla voi esiintyä eroja kulutuksen (kWh) osalta. Siirto- ja myyntilaskuilla näkyvä ero mitatussa kulutuksessa johtuu siitä, että verkkoyhtiö laskuttaa kulutuksen mittarilukemien erotuksen perusteella. Väre myyntiyhtiönä taas laskuttaa kulutuksen kuukauden jokaisen tunnin arvojen summana. 


Miksi sähkölaskuni tulee joskus viiveellä?


Väre tarvitsee laskutuksen perusteeksi lukematiedot jokaiselta tunnilta. Lukematiedot Väre saa verkkoyhtiöiltä. Ajoittain käy niin, että verkkoyhtiöt eivät saa lukematietoja toimitettua samassa tahdissa teknisten haasteiden vuoksi ja joudumme odottamaan tietoja ennen kuin saamme laskut muodotettua. Tästä aiheutuu ajoittain viivettä laskujen muodostamiseen ja toimittamiseen.


Huomioi miltä ajalta lasku on muodostunut ja tarkista myös mitä osoitetta lasku koskee


Verkkoyhtiön ja Väreen laskutusrytmit voivat myös poiketa toisistaan, sillä jokainen yhtiö laskuttaa omasta laskutusjärjestelmästään omalla aikataulullaan. Sen vuoksi on hyvä tarkistaa myös aina se, miltä ajalta lasku on muodostettu. Osoitteen, eli käyttöpaikan tarkistaminen on tärkeää, jos saat laskuja erikseen esimerkiksi kotiasi ja vapaa-ajan asuntoasi koskien.


Laskullani on ylimääräinen rivi hyvitystä / veloitusta – miksi?


Väre laskuttaa sinua sähkönmyynnin osuudesta omalla laskullaan ja paikallinen sähköverkkoyhtiö sähkönsiirrosta omalla laskullaan. Tarvitsemme kuitenkin laskutuksen perusteeksi sähkönkäytöstäsi tuntiaikaisen mittauksen verkkoyhtiöltä jokaiselta tunnilta. Ajoittain käy niin, että verkkoyhtiöt eivät saa jokaisen tunnin kulutustietoa toimitettua samassa tahdissa esimerkiksi teknisten haasteiden tai huoltotöiden vuoksi. Tästä johtuen laskutusjaksolta voi puuttua osa varmistettua sähkönkulutuksen mittaustietoa ja tästä johtuen sähkölaskusi saattaa sisältää todellisen kulutuksen sijasta arvioitua kulutustietoa, joka korjataan seuraavalla laskulla. Mikäli kulutusta on ollut arviota vähemmän, saat hyvityksen seuraavassa laskussasi. Jos taas kulutusta on ollut arviota enemmän, huomioidaan ylitys seuraavassa laskussa veloituksena.


Maksuneuvonta ja maksujärjestelyt


Ropo Capitalin maksuneuvonta auttaa sinua laskun maksuaikaan tai maksuhuomautuksiin liittyvissä asioissa, kuten:



  • Eräpäivän siirrot

  • Maksusuunnitelmat 

  • Tiedustelut saatavista ja suorituksista 

  • Ylisuoritukset

  • Hyvityslaskujen palautukset 

  • Katkaisujen maksutilanteen valvominen 


Nopeimmin hoidat asiasi verkossa: ropo-online.fi. Palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla. Henkilökohtaista palvelua ja maksuneuvontaa saat Ropo Onlinen chatissa ja puhelimitse 09 4246 1301.


ropocapital.fi/asiakaspalvelu | ropo-online.fi | ropocapital.fi/ukk