Tee
sopimus
tästä

Usein kysyttyä laskutuksesta

Kokosimme alle useimmin kysytyt kysymykset laskutukseemme liittyen. Tutustuthan siis ensin näihin kysymyksiin ja vastauksiin, josko löytäisit vastauksen täältä.

Miksi sain kaksi erillistä sähkölaskua?


Väre laskuttaa sinua sähkönmyynnin osuudesta omalla laskullaan ja paikallinen sähköverkkoyhtiö sähkönsiirrosta omalla laskullaan. Sähkönmyynnin ja -siirron eriytymisen vuoksi asiakkaamme saavat yhden sähkölaskun sijasta kaksi erillistä laskua.


Miksi siirto- ja myyntilaskuilla  on eroja kulutuksen (kWh) osalta?


Verkkoyhtiön sähkönsiirron ja Väreen sähkönmyynnin laskuilla voi esiintyä eroja kulutuksen (kWh) osalta. Siirto- ja myyntilaskuilla näkyvä ero mitatussa kulutuksessa johtuu siitä, että verkkoyhtiö laskuttaa kulutuksen mittarilukemien erotuksen perusteella. Väre myyntiyhtiönä taas laskuttaa kulutuksen kuukauden jokaisen tunnin arvojen summana. 


Miksi sähkölaskuni tulee joskus viiveellä?


Väre tarvitsee laskutuksen perusteeksi lukematiedot jokaiselta tunnilta. Lukematiedot Väre saa verkkoyhtiöiltä. Ajoittain käy niin, että verkkoyhtiöt eivät saa lukematietoja toimitettua samassa tahdissa teknisten haasteiden vuoksi ja joudumme odottamaan tietoja ennen kuin saamme laskut muodotettua. Tästä aiheutuu ajoittain viivettä laskujen muodostamiseen ja toimittamiseen.


Huomioi miltä ajalta lasku on muodostunut ja tarkista myös mitä osoitetta lasku koskee


Verkkoyhtiön ja Väreen laskutusrytmit voivat myös poiketa toisistaan, sillä jokainen yhtiö laskuttaa omasta laskutusjärjestelmästään omalla aikataulullaan. Sen vuoksi on hyvä tarkistaa myös aina se, miltä ajalta lasku on muodostettu. Osoitteen, eli käyttöpaikan tarkistaminen on tärkeää, jos saat laskuja erikseen esimerkiksi kotiasi ja vapaa-ajan asuntoasi koskien.