Usein kysyttyä laskutuksesta (lasku, e-lasku ja Kivra digilasku)
Kokosimme alle useimmin kysytyt kysymykset laskutukseemme liittyen. Tutustuthan siis ensin näihin kysymyksiin ja vastauksiin, josko löytäisit vastauksen täältä.
Väre laskuttaa sinua sähkönmyynnin osuudesta omalla laskullaan ja paikallinen sähköverkkoyhtiö sähkönsiirrosta omalla laskullaan. Sähkönmyynnin ja -siirron eriytymisen vuoksi asiakkaamme saavat yhden sähkölaskun sijasta kaksi erillistä laskua.
Verkkoyhtiön sähkönsiirron ja Väreen sähkönmyynnin laskuilla voi esiintyä eroja kulutuksen (kWh) osalta. Siirto- ja myyntilaskuilla näkyvä ero mitatussa kulutuksessa johtuu siitä, että verkkoyhtiö laskuttaa kulutuksen mittarilukemien erotuksen perusteella. Väre myyntiyhtiönä taas laskuttaa kulutuksen kuukauden jokaisen tunnin arvojen summana.
Väre tarvitsee laskutuksen perusteeksi lukematiedot jokaiselta tunnilta. Lukematiedot Väre saa verkkoyhtiöiltä. Ajoittain käy niin, että verkkoyhtiöt eivät saa lukematietoja toimitettua samassa tahdissa teknisten haasteiden vuoksi ja joudumme odottamaan tietoja ennen kuin saamme laskut muodotettua. Tästä aiheutuu ajoittain viivettä laskujen muodostamiseen ja toimittamiseen.
Verkkoyhtiön ja Väreen laskutusrytmit voivat myös poiketa toisistaan, sillä jokainen yhtiö laskuttaa omasta laskutusjärjestelmästään omalla aikataulullaan. Sen vuoksi on hyvä tarkistaa myös aina se, miltä ajalta lasku on muodostettu. Osoitteen, eli käyttöpaikan tarkistaminen on tärkeää, jos saat laskuja erikseen esimerkiksi kotiasi ja vapaa-ajan asuntoasi koskien.