Ota
yhteyttä
> Created with Sketch.

Väre ja Tampereen Energia yhdistävät voimansa sähkön vähittäismyynnissä – 100 000 sähkösopimusta siirtymässä Väreelle. Lue tiedote.

Sähköautojen
latauspisteet
yrityksille

Väre tarjoaa älykkäästi operoidut sähköautojen latausratkaisut yrityskäyttöön, kaikkiin teholuokkiin. Operatiiviselle kalustolle meiltä saa eritehoiset DC-pikalaturit ja pysäköintialueille fiksut AC-latauslaitteet.

Ota yhteyttä Väreen asiantuntijoihin!

Miska Aaltonen

Myyntipäällikkö, sähköautojen latausratkaisut, yritysmyynti

Etelä-Suomi, Pirkanmaa, Päijät-Häme

+358 447 600 529 miska.aaltonen@vare.fi
Varaa etätapaaminen

Miro Lehtinen

Myyntipäällikkö, sähköautojen latausratkaisut, yritysmyynti

Keski-, Itä- ja Länsi-Suomi

+358 44 7600 532 miro.lehtinen@vare.fi
Varaa etätapaaminen
Haluatko, että otamme sinuun yhteyttä?

Jos olet kiinnostunut latauspalveluista yrityksellesi, jätä yhteystietosi. Olemme sinuun yhteydessä.

Normaalitehoinen lataus (AC)

  • *
    AC-vaihtosähkö tuodaan sähköverkosta latauspisteen läpi autoon asti.
  • *
    Vaihtosähkö muutetaan tasasähköksi auton sisäisessä laturissa.
  • *
    Sähköhenkilöauton akku latautuu tyhjästä täyteen 5-10 tunnissa.
  • *
    Latausteho riittää hienosti useita tunteja parkissa seisoville henkilöautoille.
  • *
    Isoissa järjestelmissä voi ja kannattaa käyttää älykästä kuormanhallintaa.
  • *
    Laki vaatii vähintään yhden moniin yrityskiinteistöihin jo tänä vuonna.

Suuritehoinen lataus (DC)

  • *
    Sähköverkon vaihtosähkö muutetaan DC-tasasähköksi latauslaitteessa.
  • *
    Latausenergia tuodaan autoon tasasähköksi muutettuna.
  • *
    Sähköajoneuvon akku latautuu tyhjästä täyteen 30-120 minuutissa.
  • *
    DC-latauksen kustannus on alkaen 10-kertainen AC-lataukseen verrattuna.
  • *
    Yrityksen oma laturi varmistaa operatiivisen kaluston liikkumisen.
  • *
    Hyötyajoneuvojen sähköistyminen kasvattaa lataustehojen tarvetta.

AC: Henkilö- ja pakettiautojen lataus

Normaalitehoinen AC-lataus on yleisemmin käytetty lataustapa henkilö- ja pakettiautoille, koska se on kustannustehokas tapa ladata autoja, jotka seisovat pitkiä aikoja pysäköitynä, yöllä tai päivällä.


Tyypin 2 latausliittimellä varustetut latauspisteet sopivat teknisesti yhtä lailla koti- ja yrityskäyttöön. Yrityksissä tarve älyominaisuuksilla varustetuille latauspisteille kuitenkin kasvaa.

Ota huomioon nämä asiat lataamisesta

Millaisia autoja halutaan ladata?

Työntekijöiden autojen ja työsuhdeautojen lataamiseen riittää yleensä kuormanhallinnalla toteutettu normaalitehoinen lataus, jossa latauksen maksimiteho vaihtelee automäärän mukaan esimerkiksi 4–22 kilowatin välillä.

Automatiikka auttaa ja säästää

Älylaitteet tarvitaan, jos lataustapahtumista täytyy kerätä tilastoja tai lataus on maksullista. Myös sähkökapasiteetin ylikuormittumiselta suojaava kuormanhallinta nojaa älylaitteisiin. Väreen latauspalvelu automatisoi prosessin.

Lain vaatimukset latauspisteille

Latauspisteiden ja -valmiuksien rakentamisesta määrätään rakennus- ja saneeraushankkeisiin liittyen laissa. Joissakin kiinteistöissä latauspiste tulee pakolliseksi joka tapauksessa jo vuonna 2024. Lue viranomaisen ohjeistus.

Väreen asiantuntijat auttavat

Väreeltä saat latausjärjestelmän kokonaispalveluna. Asiantuntijamme toimittavat latauspistehankkeeseen kartoitukset, suunnitelmat, sähköinfran, latauspisteet, älykkään operointipalvelun ja automatisoidut latauksen maksupalvelut. Ota yhteyttä!

Normaalitehoisen latauksen älyominaisuudet

Sähköinen tunnistautuminen

Käyttäjät tunnistetaan aina sähköisesti, jotta tiedetään kuka lataa, kuinka paljon ja miten paljon latauksesta kuuluu maksaa. Latauspalvelu voi olla yksityinen tai julkinen sen mukaan, miten käyttöoikeuksia halutaan latausjärjestelmässä rajata.

Latauslaitteet älyominaisuuksilla

Modernissa järjestelmässä latauspisteet keskustelevat tietoverkossa toistensa ja pilvipalvelua hyödyntävän operaattorin kanssa. Latauspisteisiin kohdistuu myös viranomaismääräyksiä, esimerkiksi maksupalveluihin ja energian mittaamiseen liittyen. 

Laadukkaasti toteutettu sähkönjakelu

Latauspisteitä syöttävän jakeluinfran ja myöhempää tarvetta varten rakennettavien latausvalmiuksien toteuttamiseen tarvitaan kokemusta. Fiksuilla latauskeskuksilla varmistetaan riittävä kapasiteetti ja joustava kuormanhallinta.

DC: Pikalataus varmistaa liiketoiminnan pyörimisen

Suurteholataukseen kannattaa investoida silloin kun oman kaluston tai yrityskumppanien ajoneuvojen lataustarpeet täytyy varmistaa päivittäisessä toiminnassa. Taksi- ja kuljetusyritykset ovat kärkiesimerkkejä.


Lataustehon nopea korotus tulee vastaan etenkin hyötyajoneuvojen sähköistymisen myötä. Mitä suurempi akku autossa on, sitä suurempi latausteho tarvitaan ja sitä suuremman lataustehon akku myös ottaa vastaan.

Huipputehoa tositarpeeseen

Yrityksen oma pikalaturi

Jos yrityksellä on useita omia autoja, joilla ajetaan päivittäin paljon, ei yölataus yleensä enää riitä. Yrityksen operatiivista toimintaa ei voi myöskään laskea pelkän julkisen pikalatauksen varaan. Saatavuus, luotettavuus ja kustannustaso kannattaa varmistaa omalla latausinfralla.

Combined Charging System (CCS)

Suurteholatauksessa energia tulee autoon tasasähkönä CCS-latauspistoolin alareunassa olevan kahden järeän "pinnin" kautta. Tehoa voidaan nostaa noin 500 kilowattiin saakka. Sekin jää rekoille liian matalaksi, joten kehitystyö megawattiluokan MCS-latausjärjestelmälle on jo pitkällä.

Rahan palautusta sähkölaskusta
Päätä latauksen hinta itse

Pikalataukseen siirtyminen on iso investointi, mutta sen kautta pääsee itse vaikuttamaan juokseviin kuluihin. Julkisen latauspalvelun hinnassa maksetaan energian lisäksi jonkun toisen investointia ja tuottotavoitteita. Omalla latauspisteellä kustannus on omissa käsissä, ja hinnan voi määrittää käyttäjäryhmien mukaan.

Avaimet käteen -toimitus Väreeltä

Väreeltä saat latausjärjestelmän kokonaispalveluna. Asiantuntijamme toimittavat latauspistehankkeeseen kartoitukset, suunnitelmat, sähköinfran, latauspisteet, älykkään operointipalvelun ja automatisoidut latauksen maksupalvelut. Ota yhteyttä!

DC-pikalatauksen tehot ja toteutustavat

Pikalataus kohtuullisin kustannuksin

Pienin teholuokka on käytännössä 50 kilowattia, ja esimerkkilaitteessamme myös 2 x 25 kilowattia. Tällainen latauslaite soveltuu kohteisiin, joissa lataaminen ei ole pääasia, vaan käyttäjä tulee paikalle muusta syystä ja lataa samalla akkua. Toisaalta parin tunnin pysähdys riittää isoonkin energiantarpeeseen.

Suurinta mahdollista tehoa

Tehontarpeen kasvaessa lisätään ampeereja ja voltteja, jolloin päästään jopa 400 kilowatin hetkellisiin tehoihin. Suurteholatureiden tehot alkavat yleensä 100 kilowatista, ja tehoa voi lisätä 50 tai 100 kilowatin portaissa. Suurimmilla tehoilla latauskaapelit ovat järeitä, ja uusi sähköliittymäkin alkaa olla välttämätön.

Fiksu tehonjako monelle lataajalle

Satelliitti-latausjärjestelmissä satojen kilowattien tehoyksikkö sijaitsee sivussa latauspisteistä, ja liittimille syötetään sähköä autojen pyytämän tehon ja järjestelmän maksimitehon välisenä kompromissina. Järjestelmän maksimiteho voi olla esimerkiksi 600 kilowattia, joka on jaettavissa jopa kahdeksalle autolle.

Väreen latausratkaisut yrityksille

Väreen sähköisen liikenteen tiimi koostuu järjestelmämyyjistä ja muista asiantuntijoista, joilla kaikilla on alaan sopiva tekninen koulutus. Tarjoamme latausjärjestelmiä yritysasiakkaille kokonaispalveluna, joten voit nojata osaamiseemme koko prosessin ajan.


Monissa yrityskohteissa latausjärjestelmän toteutus vaatii jonkinasteista räätälöintiä, mutta oheinen listaus kertoo prosessin perusvaiheet oikeassa järjestyksessä. Kartoitus on harkitsevan asiakkaan työkalu, joka voidaan hypätä yli silloin, jos suuntaviivat ovat valmiiksi selvillä.

Latausratkaisun hankinnan vaiheet

nro yksi
Latauspistekartoitus

Selvitämme kiinteistön valmiudet sähköautojen lataukselle kartoituksella. Kartoituksen tuloksena syntyvä raportti käydään läpi asiakkaan kanssa sopivan latausratkaisun määrittämiseksi.

nro kaksi
Tarjouslaskenta

Kun latausjärjestelmän rakentaminen on ajankohtaista, voimme tehdä tarjouksen asiakkaan toivomuksen mukaisen järjestelmän rakentamisesta, siihen liittyvästä latauspalvelusta ja halutusta määrästä latauslaitteita.

nro kolme
Järjestelmän tilaus

Asiakas tilaa järjestelmän tarjouksen mukaisesti. Asennusurakasta tehdään sopimus, ja urakka aikataulutetaan Väreen projektipäällikön toimesta.

nro neljä
Asennus ja käyttöönotto

Toimitamme latausjärjestelmän ja tarvittavat latauslaitteet avaimet käteen -periaatteella. Operoinnin ja maksupalvelun mahdollistavasta latauspalvelusta tehdään sopimus Väreen ja asiakkaan välille.

nro viisi
Lataaminen ja latauslaitteiden operointi

Huolehdimme asennettujen laitteiden teknisestä operoinnista ja laskutamme lataajia automaattisesti asiakkaan haluamalla hinnalla. Lataus voi olla yksityistä tai julkista, käyttäjärajauksesta riippuen.

Lue lisää

Sähköauton latausinfra taloyhtiöön järkevästi

Mitä kaikkea pitää ja kannattaa huomioida, kun taloyhtiössä lähdetään miett...

Lue lisää

Webinaari: sähköautojen latauspisteet taloyhtiöissä ti 7.5. klo 10

Webinaari isännöitsijöille sekä taloyhtiön edustajille sähköautojen latausp...

Lue lisää

Sähköautojen langaton lataus

Sähköauton lataaminen ilman kaapelin kytkemistä helpottaisi monia arkisia l...

Lue lisää

Sähköautojen latauskaapelit

Sähköautoa tai lataushybridiä voi ladata muutamalla eri kaapelilla. Mitkä l...

Lue lisää

VÄRE lataus päättää toimintansa - siirrymme eParking-palveluun

Sähköautojen julkinen VÄRE latauspalvelu loppuu, verkoston laitteita siirty...

Lue lisää

Onko sähköauto oikeasti nollapäästöinen?

Täysin päästöttömiä autoja ei maalaisjärjen mukaan ole olemassakaan, joten ...

Lue lisää