Sähköauton latausinfra taloyhtiöön järkevästi
Mitä kaikkea pitää ja kannattaa huomioida, kun taloyhtiössä lähdetään miettimään sähköautojen latauspisteiden hankintaa? Väreen helppokäyttöiset latausratkaisut on mietitty alusta loppuun mahdollisimman kustannustehokkaasti ja järkevästi. Myös kohdekartoitus sujuu sutjakasti.
Julkaistu 16.04.2024
Ilmassa väreilee mukavasti kevään odotusta. As Oy Jyväskylän Kortekodissa on valmistauduttu muuhunkin kuin kevään tuloon.
– Sähköautojen yleistyminen edellyttää taloyhtiöiltä latausvalmiuden lisäämistä, sanoo isännöitsijä Jaakko Koivistoinen. Hän on toiminut isännöitsijänä Kiinteistöpaletilla yli 15 vuotta ja As Oy Kortekodissa seitsemättä vuotta.
Taloyhtiön iästä ja koosta riippumatta latauspisteiden hankinta on ajankohtaista useimmilla parkkipaikoilla. Ladattavat sähkö- ja hybridiautot lisääntyvät kovaa vauhtia Suomessakin, ja latauspisteiden olemassaolo alkaa olla jo monessa asuntokaupassakin yhä tärkeämpi kriteeri.
Asiaan havahduttiin myös As Oy Jyväskylän Kortekodissa. 1960-luvulla rakennettuun neljän talon 168 huoneiston taloyhtiöön oli jo päätetty teetättää salaojaurakka. Onneksi isännöitsijä oli hereillä ja ehdotti samaan maankaivuu-urakkaan myös sähköautojen latauspisteiden valmiuden rakentamista.
– Kun valmius eli maahan vedettävät riittävän vahvuiset sähkökaapelit ovat olemassa ja latauskeskus sijoitettu optimaaliseen paikkaan, myöhemmin tolppien lisääminen on pieni juttu. Tässä kyseisessä taloyhtiössä vanha lämmityskaapelointi ei olisi kestänyt minkäänlaista lisäsähkökuormitusta, joita sähköautojen lataus olisi tuottanut, Koivistoinen sanoo.
Kun maa oltiin joka tapauksessa kaivamassa auki salaojien upottamista varten, oli järkevää yhdistää kaksi projektia. – Kustannussäästöt ovat merkittäviä, Koivistoinen vahvistaa.
Taloyhtiö on malliesimerkki siitä, kuinka hyvin suunniteltu urakka hoituu oikeassa marssijärjestyksessä.
– Kartoitimme neljän pääsähkökeskuksen kantavuuden. Viime kesänä järjestimme tarjouspyyntökierroksen. Kartoituksen ja tarjouskierrosten pohjalta valittiin yksi pääsähkökeskus, jonka alle liitettiin sähköauton latauskeskus. Toimittajaksi valittiin Väre. Joulukuussa urakka oli jo valmis.
Parkkipaikalle tehtiin kuusi 11 kW:n latauspistettä. Taloyhtiössä pystyttiin vielä lisäksi hyödyntämään Ara-avustus. – Olimme liikkeellä etukenossa. Taloyhtiössä tarjottiin ensin mahdollisuutta ns. nimetyille latauspaikoille ja sen jälkeen yli jäävät laitettiin yhteiskäyttöön.
Myöhemmin tarvittaessa on vielä mahdollisuus laajentaa kaapelointia.
– Väreen latauskeskuksen skaalautuvuus oli yksi kriteereistä, jonka pohjalta Väre valittiin. Lisäksi vaa´assa painoivat luonnollisesti hinta sekä hyvä maine. Väre yhteistyökumppanina ja sen laitteet olivat minulle ennestään tuttuja toisista kohteista, Koivistoinen kertoo.
Mitä taloyhtiön latauspisteiden hankinnassa tulisi ottaa huomioon?
Onko taloyhtiönne suunnittelemassa latauspisteiden hankintaa, mutta ette tiedä mistä lähteä liikkeelle?
Lataa nyt Väreen ilmainen Latausjärjestelmän ostajan opas taloyhtiöille ja tiedät mistä aloittaa! Voit halutessasi olla myös suoraan yhteydessä asiantuntijoihimme, he auttavat teidät alkuun.
Miska Aaltonen
Myyntipäällikkö, sähköautojen latausratkaisut, E-Power, yritysmyynti
Etelä-Suomi, Pirkanmaa, Päijät-Häme
+358 447 600 529 miska.aaltonen@vare.fiMiro Lehtinen
Myyntipäällikkö, sähköautojen latausratkaisut, yritysmyynti
Keski-, Itä- ja Länsi-Suomi
+358 44 7600 532 miro.lehtinen@vare.fi