Kuluttaja, ole tarkkana sähkönmyyntipuheluissa – varmista, että käytäntöjä noudatetaan
Kuluttaja-asiamies selvittää parhaillaan perusteettomia sähkösopimusten siirtoja, joita on tehty sähkösopimusten puhelinmyynnissä. Kuluttajalla on oikeus kiistää epäselvissä olosuhteissa syntynyt sähkönmyyntisopimus.
Kuluttaja-asiamies selvittää parhaillaan perusteettomia sähkösopimusten siirtoja, joita on tehty sähkösopimusten puhelinmyynnissä. Selvityksen kohteena ovat mm. puhelinmyynti- ja sopimuskäytännöt esiinnousseiden epäselvyyksien vuoksi muutamien sähkönmyyntiyhtiöiden kanssa.
Kuluttajat ovat saaneet sähkösopimuksen perusmaksuja koskevia laskuja, vaikka heillä on ollut voimassa oleva sähkönmyyntisopimus toisen sähköyhtiön kanssa vielä esimerkiksi puolentoista vuoden ajan. Monet kuluttajat eivät ole saaneet sähkönmyyntipuhelujen jälkeen lainkaan sopimusvahvistusta tai vahvistus on tullut postitse vasta, kun 14 vuorokauden peruuttamisaika on päättynyt.
Kuluttaja-asiamies kehottaakin tiedotteessaan kuluttajia olemaan tarkkoja ja huomauttaa, että kuluttajalla on oikeus kiistää epäselvissä olosuhteissa syntynyt sähkönmyyntisopimus.
Kuluttaja- ja kilpailuviraston ohjeet perusteettoman sopimuksen peruuttamisesta tai kiistämisestä.
Jos sopimuksen peruuttamisaika on voimassa, ilmoita sinua lähestyneelle sähkönmyyjälle, että haluat peruuttaa sähkönmyyntisopimuksesi. Sähkön etämyynnissä kuluttajalla on aina oikeus peruuttaa sopimus 14 päivän kuluessa siitä, kun sopimus on puhelimessa tehty.
Jos teit puhelinmyynnissä tai muuten mielestäsi perusteettoman sähkösopimuksen ja peruuttamisaika on umpeutunut tai sitä ei ollut, toimi näin:
Jos uuden sähkönmyyjän sähköntoimitus on jo alkanut, uudella yhtiöllä on oikeus veloittaa toimitetusta sähköstä kohtuullinen korvaus, jos valituksesi osoittautuu perusteettomaksi.
Jos reklamaatiosi yritykselle ei tuota toivomaasi tulosta, ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan, josta saat maksutta opastusta ja sovitteluapua riitatilanteessa.
Ohjeet: Kuluttaja- ja kilpailuvirasto