Ota
yhteyttä
> Created with Sketch.
Sähköautoilu

Sähköautojen huippuvuosi 2022

- ladattavien autojen osuus jo yli 42 %

Sähköautojen ja lataushybridien kauppa jatkui vuonna 2022 nousuvoittoisena, vaikka autojen myyntimäärät yleisesti laskivat. Ladattavien autojen markkinaosuus uutena ensirekisteröityjen ja käytettynä maahantuotujen autojen yhteistilastoissa nousi jo yli 42 prosenttiin.

Sähköautoilu

Julkaistu 07.02.2023

Vuosi 2022 oli täyssähköautojen vuosi

Sähköautojen myynti veti viime vuonna hyvin, vaikka autokauppa oli yleisesti ottaen mollivoittoinen. Uusien autojen ensirekisteröinnit nimittäin painuivat alhaisimpaan arvoon yli kahteen vuosikymmeneen. Kaikkiaan Suomessa rekisteröitiin 81 699 henkilöautoa, kun vielä muutama vuosi sitten oli totuteltu 115 000–120 000 auton lukuihin.


Viime vuosikymmenen puolivälistä lähtien käytettyjen autojen maahantuonti on tuplaantunut noin 20 000:sta reiluun 40 000 autoon vuodessa, joten kokonaismarkkina maahan tulevien autojen osalta on kutistunut maltillisemmin. Samalla ladattavien autojen markkinaosuus on monikertaistunut. Ladattavien autojen markkina ei vuonna 2015 varsinaisesti tilastoissa näkynyt, mutta viimeiset kaksi vuotta ovat olleet ladattaville autoille erittäin vahvoja.


Vuosi 2022 oli Suomessakin lopulta myös täyssähköautojen vuosi. Uusien autojen ensirekisteröinneissä lataushybridien markkinaosuus on pysynyt kaksi vuotta lähes tasaisena, mutta sähköautojen osuus on kasvanut jyrkästi.



Joulukuussa 2022 ladattavien autojen yhteinen markkinaosuus päättyi lähes 50 prosentin lukemiin.

Käytettyjen ladattavien autojen suosio vahvassa kasvussa

Myös maailmalla on herätty sähköautojen kauppaan. Kun Suomessa täyssähköautoja tuli maahan noin 23 000 kappaletta ja markkinaosuus oli lähes 19 prosenttia, maailmalla täyssähköautojen ensirekisteröinneissä saavutetaan ennakkotietojen valossa yli kahdeksan miljoonan auton taso ja noin 10 prosentin markkinaosuus.


Jo vuoden 2023 aikana Eurooppaan saapuu monia uusia sähköautomerkkejä. Yrittäjiä on liikkeellä enemmän kuin koskaan, mutta volyymimallien taustalla tulevat olemaan suuret kiinalaiset valmistajat, joilla on suorat suhteet akkuvalmistajiin. Siinä missä 1960- ja 1970-luvuilla opeteltiin uusien japanilaisten automerkkien nimiä, 2020-luvulla opetellaan kiinalaisia nimiä, kuten BYD, Nio, Xpeng, Zeekr ja MG (vanhan brittimerkin 2000-luvun painos).


Suomessa käytettyjen autojen markkinakin kannattaa nykyisin ottaa vakavasti. Siellä lataushybridit ovat olleet jo muutaman vuoden ajan hyvin suosittuja. Toissa vuonna täyssähköautot alkoivat vihdoin tulla isompina määrinä mukaan lukuihin, ja viime vuonna tapahtui selkeä irtiotto.


Ladattavien autojen yhteinen markkinaosuus käytettynä maahantuoduista autoista vuonna 2022 oli 51 prosenttia eli selvästi enemmän kuin uutena ensirekisteröidyissä autoissa. Keväästä alkaen markkinaosuus oli jatkuvasti 50 prosentin paremmalla puolella. Lataushybridit ovat ladattavien sisäisessä kilpailussa vielä voitolla, mutta ero on jo varsin pieni.



Käytettynä maahantuoduissa autoissa uutta kasvua tapahtui nimenomaan sähköautojen puolella.

Autokanta uudistuu täysin 20 vuodessa

Edellä kuvatut markkinaosuudet kertovat siitä millaisella tahdilla ajoneuvokanta alkaa Suomessa uudistua. Kun markkinaosuus ladattavissa autoissa tai peräti täyssähköautoissa lopulta nousee sataan prosenttiin, on kasvukäyrä saavuttanut huippunsa.


Suomessa ajoneuvokanta uudistuu siis vuosivaihtelusta riippuen 120 000–150 000 auton tahdilla, mikä tarkoittaa autokannan täydellistä uudistumista noin 20 vuodessa.


Viime vuoden lopussa ladattavien henkilöautojen kanta oli hieman vajaat 150 000 autoa. Tästä täyssähköautojen osuus oli noin 30 prosenttia. Aiemmin ladattavien kanta käytännössä tuplaantui vuosittain, mutta enää siihen ei ylletä. Kasvuprosentit pienenevät, mutta kappalemääräinen kasvu on jo nyt todella suurta.



Ladattavien henkilöautojen kanta on vielä lataushybridipainotteinen, mutta täyssähköautot valtaavat alaa.


Tilastojen lähde: Traficom

Jussa Nieminen, sähköisen liikenteen johtava asiantuntija

Jussa toimii Väreellä sähköisen liikenteen johtavana asiantuntijana. Hänen tehtävänään on suunnitella ja viedä eteenpäin lataamisen ratkaisuja, jotka sopivat Väreen nykyisten ja uusien asiakkaiden tarpeisiin. Energia-alalle Jussa siirtyi teknologia- ja tuotejournalismin parista, jossa hän toimi Tekniikan Maailma -lehden toimittajana ja tuottajana. Jussaa ovat aina kiinnostaneet fiksut autotekniset ratkaisut, joten polttomoottoritekniikasta hybrideihin ja sähköautoihin siirtyminen on ollut hänelle luonnollinen reitti. Ilmastonmuutoksen kiihtyminen ja kaupunkien ilmanlaadun ongelmat ovat osoittaneet, että sähköllä ajaminen on jatkossa se paras ratkaisu.

Ajankohtaista

Väre toimittaa asiakkailleen Tammerkosken vesivoimaa

Väre on solminut Tampereen Energian kanssa sopimuksen tamperelaisen sähkön ...

Lue lisää

Mehiläiselle vastuullista energiatehokkuutta Väreen YritysVäppi-palvel...

Mehiläinen ja Väre toteuttivat onnistuneen pilottihankkeen. YritysVäppi-pal...

Lue lisää

Direktiivi tuo uusia vaatimuksia sähköautojen lataukseen

Rakennusten energiatehokkuusdirektiivin toukokuun päivitys ohjaa viiveellä ...

Lue lisää