Ota
yhteyttä
> Created with Sketch.

Ohjeet sähköautojen taloyhtiölataukseen

Täältä löydät ohjeet latauspisteen käyttöönottoon, hankintaan tai ongelmanratkaisuun sellaisissa taloyhtiöissä, joissa on jo Väreen toimittama latausjärjestelmä tai operointipalvelu.

Tältä sivulta löydät toimintaohjeet etenkin näihin kolmeen kysymykseen

Kuinka saan latauspisteeni toimintaan?

Autopaikallasi on jo Väreen tai Alva-yhtöiden toimittama latauspiste tai älykäs hidaslatausrasia, mutta et ole vielä ottanut sitä käyttöön. Näillä ohjeilla saat latauspalvelun käyttöösi.


SIIRRY OHJEESEEN

Kuinka saan hankittua latauspisteen?

Taloyhtiössäsi on Väreen asentamat latausvalmiudet tai Väreen operoima latausjärjestelmä, mutta sinulta puuttuu latauspiste tai älykäs hidaslatausrasia. Näillä ohjeilla pääset tilaamaan laitteen.


SIIRRY OHJEESEEN

Latauspisteessäni on häiriö. Mitä teen?

Sinulla on jo latauskäytössä oleva Väreen toimittama latauspiste tai älykäs hidaslatausrasia. Nyt se ei kuitenkaan toimi oikein. Näillä ohjeilla pääset etsimään ratkaisua ongelmaan. 


SIIRRY OHJEESEEN

Kuinka saan latauspisteeni toimintaan?

Jos autopaikallasi on jo Väreen (tai Alva-yhtiöiden) toimittama latauspiste, jonka haluat ottaa nyt ensimmäistä kertaa käyttöön, seuraa oheista kolmiportaista ohjetta latauspalvelun aktivoimiseksi.


Väreen toimittamaa latauspalvelua käytetään joko eParkingin tai Virran palvelulla. Ne välittävät latausmaksut takaisin taloyhtiölle, joka maksaa latausjärjestelmän sähköt. Taloyhtiö myös määrittää latauspalvelun hinnan sen mukaan paljonko sähköenergian, sähkönsiirron ja mahdollisten oheiskulujen hinta on.


Älykkäät lämmitys- ja latausrasiat ovat aina eParking-palvelun piirissä. Tehokkaammat Type 2 -latauspisteet voivat olla eParkingissa tai Virrassa, ja Virran piirissä olevan laitteen tunnistaa aina laitteen teippauksesta.


Ota selvää kumpi latauspalvelu on kyseessä. Isännöitsijän pitäisi olla asiasta tietoinen, mutta tieto voi löytyä myös naapureiden latauspisteiden teippauksista tai naapureilta kysymällä. Kun tiedät kummasta latauspalvelusta on kyse, voit helpommin siirtyä tämän ohjeen kohtaan 1.

Kolme askelta latauspalvelun aktivointiin

Luo tili latauspalveluun

 

Rekisteröidy latauspalvelun käyttäjäksi.

 

Jos tiedät latauspalvelun olevan eParking, etkä ole vielä rekisteröitynyt palveluun, voit tehdä sen tästä linkistä. Tarvitset latauspalvelun käyttöön myös maksuttoman eParking-mobiilisovelluksen, joten voit myös ladata sovelluksen puhelimeesi ja rekisteröityä palveluun sen kautta (Android ja iPhone).

 

Jos tiedät latauspalvelun olevan Virta, etkä ole vielä rekisteröitynyt palveluun, voit tehdä sen tästä linkistä. Tarvitset latauspalvelun käyttöön myös maksuttoman Virta-mobiilisovelluksen, joten voit vaihtoehtoisesti ladata sovelluksen puhelimeesi ja (Android ja iPhone) rekisteröityä palveluun sen kautta. Rekisteröitymisen yhteydessä voit tilata myös maksullisen RFID-tunnisteen.

Latauspalvelun käyttöönotto

 

Kun olet luonut käyttäjätilin eParking- tai Virta-latauspalveluun, lähetä osoitteeseen parkkilataus@vare.fi sähköposti, johon liität nämä tiedot:

 

Oma nimi:

Puhelinnumero:

Latauspalveluun liittämäsi sähköpostiosoite:

Taloyhtiön nimi:

Taloyhtiön katuosoite:

Autopaikan numero:

Virta-palvelun laitteissa latauspisteen tunnistenumero:

 

Näillä tiedoilla latauspalvelun aktivointi pitäisi onnistua. Ongelmatapauksissa olemme yhteydessä sinuun.

Latauspalvelun käyttö voi alkaa

 

Kun ilmoitamme, että latauspalvelusi on aktiivinen, voit alkaa lataamaan autoasi. Maksupalvelu mahdollistaa sähkön ostamisen taloyhtiöltä.

 

eParking-palvelussa lataustapahtumia ohjataan aina mobiilisovelluksella. Jos lataustapahtumiin liittyen on kysyttävää, pääset lukemaan eParkingin ohjeita tästä linkistä. Ohjeista löytyy myös eParkingin asiakaspalvelun puhelinnumero ja sähköpostiosoite.

 

Virta-palvelussa lataustapahtumia voidaan ohjata mobiilisovelluksella tai Virta-käyttäjätiliin liitetyllä RFID-tunnisteella. Jos lataustapahtumiin liittyen on kysyttävää, pääset lukemaan Virran ohjeita tästä linkistä. Ohjeista löytyy myös Virran asiakaspalvelun puhelinnumero ja sähköpostiosoite.

Kuinka saan hankittua latauspisteen?

Jos asunto-osakeyhtiössäsi on Väreen toimittama sähköautojen latausjärjestelmä, mutta sinulta puuttuu vielä oma latauspiste, voit tilata sen meiltä alta löytyvien ohjeiden mukaisesti.


Väreen operointipalvelun avulla taloyhtiö voi kerätä latausmaksut automatisoidusti. Palveluun kuuluu yleensä myös sähköjärjestelmää suojeleva dynaaminen kuormanhallinta. Tämän kokonaisuuden toiminta edellyttää tietyn tyyppisten laitteiden käyttöä ja niiden liittämistä Väreen operointiin. Niinpä taloyhtiön kanssa solmitussa latauspalvelusopimuksessa edellytetään latauspisteen hankkimista meiltä.


Olemme toimittaneet taloyhtöihin vuosien mittaan muutamia eri merkkisiä ja mallisia latauspisteitä. Niissä voi olla sähköteknisiin toteutuksiin ja operointipalveluihin liittyviä riippuvuuksia, mistä johtuen uusien laitteiden hankinnassa pitää huomioida järjestelmään aiemmin liitetyt laitteet. Uuden latauspisteen malli pitää valita niin, että se toimii oikein yhdessä vanhempien latauspisteiden kanssa.

Kolme askelta latauspisteen hankintaan

Lähetä meille sähköposti näiden ohjeiden mukaisesti

 

Lähetä sähköposti osoitteeseen parkkilataus@vare.fi ja kerro siinä näissä ohjeissa pyydetyt asiat. Et sitoudu vielä mihinkään, vaan saat yhteyden Väreen asiantuntijaan, joka osaa ohjata sinut latauspisteen hankintaan.

 

Otsikoi sähköposti esimerkiksi näin: "Asukkaan latauspiste taloyhtiöön As Oy [xxx]"

Kerro meille kuka olet ja missä asut

 

Täytä sähköpostiviestiin nämä tiedot:

 

Oma nimi:

Puhelinnumero:

Taloyhtiön nimi:

Taloyhtiön katuosoite:

Autopaikan numero:

Oma postiosoitteesi:

Oletko taloyhtiössä osakas/vuokralainen/muu:

 

Kerro sähköpostiviestissä mahdollisimman tarkasti mitä asia koskee. Mitä tarkemmat lähtötiedot saamme, sen nopeammin pystymme tekemään tarjouksen ja toimittamaan uuden latauspisteen.

 

Jos mahdollista, lähetä sähköpostiviestin liitteenä myös pari kännykällä otettua valokuvaa:

 

☼ Ota parkkipaikastasi valokuva, jossa näkyy mahdollinen latausvalmiuden kaapelointi tai asennuspylväs.

 

☼ Ota naapurisi vastaavasta parkkipaikasta kuva, jossa näkyy asennettu latauspiste. Tämä tarkentaa oman latauspisteesi asennustapaa.

Tarjous, kauppa ja toimitus

 

Kun asiantuntijamme saavat viestisi, selvitämme mikä on oikea latauspisteen tyyppi juuri sinun taloyhtiöösi. Olemme tämän jälkeen sinuun yhteydessä.

 

Useimmiten voimme lähettää tarjouksen latauspisteestä jo perustiedoilla, mutta joissakin tapauksissa saatamme pyytää lisätietoa. Silloin asiantuntija ottaa yhteyttä sinuun.

 

Tarjouksesta näet kuinka paljon latauspiste ja sen asentaminen maksaa. Latauspisteen hinta tulee Väreen sisäisestä hinnastosta. Asennushinta voi hieman vaihdella taloyhtiön sijainnista riippuen.

 

Taloyhtiölatauksessa käytettävät latauspisteet ovat ammattitason laitteita, jotka on varustettu mittauslaitelain vaatimilla MID-hyväksytyillä energiamittareilla, älypalvelut mahdollistavilla tiedonsiirtojärjestelmillä ja fiksuilla kuormanhallintaominaisuuksilla. Näitä välttämättömiä ominaisuuksia ei yleensä ole omakotitaloihin tarkoitetuissa latauspisteissä. 

Latauspisteessäni on häiriö.

Mitä teen?

Lataustapahtuman ongelma on usein yksinkertaisesti ratkaistavissa tai kyseessä ei edes ole vika. Tarkista ensin ainakin nämä asiat:


☼ Onko latauskaapeli varmasti pohjassa? Latauspisteen pistorasia voi olla sovitukseltaan tiukka, jolloin tarvitaan hieman voimaa, jotta kaapeli osuu pohjaan ja koskettimet saavat kontaktin.


☼ Onko autossa tai latauspisteessä päällä jokin ajastus? Ajastuksen määräajat tai älylatauksen pörssihintaohjaus voivat yllättää, jos autoa pitää ladata normaalista poikkeavina aikoina.


☼ Onko latauskaapeli ehjä? Likaiset tai vioittuneet koskettimet ja taittunut kaapeli eivät todennäköisesti toimi oikein. Kokeile toista kaapelia tai testaa epäilyttävää kaapelia muissa latauspisteissä.


☼ Onko auton akku hyvin kylmä? Pakkasella jäähtynyt akku voi ottaa virtaa vastaan selvästi nimellistehoa huonommin. Tehoa ei rajaa latauspiste, vaan sen tekee auton sisäinen laturi.


☼ Käynnistyykö lataus viiveellä? Taloyhtiössä sähköliittymää ja sulakkeita suojeleva kuormanhallinta voi hidastella lataustapahtuman alussa. Jos lataus kännistyy hyvin pitkällä viiveellä, kuormanhallinnassa on ongelma. Kerro siitä meille.

Ongelman ratkaisun vaiheet

Vikavirtasuoja tai sulake

 

Yleisin sähkötekninen ongelma on suojalaitteen laukeaminen.

 

☼ Jos latauspiste ei suostu antamaan sähköä, on syytä epäillä johdonsuojakatkaisijan tai vikavirtasuojan laukeamista. Jos turvalaite on toiminut suunnitellulla tavalla, se on estänyt jonkin vaaratilanteen. Etenkin vialliset latauskaapelit voivat aiheuttaa ongelmia.

 

☼ Jos latauspisteessä palaa yllättäen punainen valo, vikavirtasuoja on todennäköisesti lauennut. Näissä tapauksissa laite saa sähköä, mutta pistorasia tai kiinteä kaapeli on kytketty pois käytöstä. Katkaisijan voi palauttaa päälle laitteen kannen alta valmistajan ohjeiden mukaisesti. Kansi avataan yleisavaimella tai laitteen mukana tulleella työkalulla.

 

☼ Jos laitteessa ei pala mitään valoja, se ei saa ollenkaan sähköä. Todennäköisesti johdonsuojakatkaisin on lauennut tai sulake palanut. Johdonsuojakatkaisija voi olla laitteen lukitun kannen alla, kiinteistökeskuksessa tai latauspisteiden yhteisessä latauskeskuksessa. Laitteessa olevan johdonsuojakatkaisijan voi palauttaa päälle kannen alta valmistajan ohjeiden mukaisesti. Kansi avataan yleisavaimella tai laitteen mukana tulleella työkalulla. Sähkökeskusten tarkistaminen on yleensä kiinteistöhuollon vastuulla. Sähkönsyötön sulakkeetkin ovat aina sähkökeskuksissa.

Kysy asiakaspalvelusta

 

Jos ongelma ei ratkea edellä mainituilla ohjeilla ja tarkastuksilla, kannattaa soittaa latauspalvelun asiakaspalveluun.

 

Latausoperaattorin asiakaspalvelu osaa selvittää syitä tavallisimpiin ongelmatapauksiin. Laitteet ovat myös jossain määrin asiakaspalvelun etäohjattavissa. Väreen yleinen asiakaspalvelu ei valitettavasti voi auttaa latauspisteisiin liittyvissä ongelmissa.

 

eParkingin asiakaspalvelun yhteystiedot ja aukioloajat löytyvät täältä.

 

Virran asiakaspalvelu toimii 24/7. Yhteystiedot löytyvät täältä.

Perusteellisempi vian selvitys

 

Jos latausoperaattorin asiakaspalvelu ei osaa ratkaista ongelmaasi, he osaavat olla yhteydessä Väreen asiantuntijoihin.

 

Voit myös itse lähettää sähköpostia osoitteeseen parkkilataus@vare.fi. Asiantuntijamme ottaa asian käsittelyyn mahdollisimman pian. Varmistathan, että myös isännöitsijä ja/tai taloyhtiön hallitus saavat tiedon yhteiseen infraan liittyvistä ongelmista.

 

Kerro viestissäsi ainakin nämä asiat:

 

Mahdollisimman tarkka kuvaus viasta:

Oma nimi:

Oletko taloyhtiössä osakas/vuokralainen/muu:

Puhelinnumero:

Latauspalveluun liittämäsi sähköpostiosoite:

Taloyhtiön nimi:

Taloyhtiön katuosoite:

Autopaikan numero:

Latauspalvelun nimi (eParking tai Virta):

Virta-palvelun laitteissa latauspisteen tunnistenumero:

Isännöitsijän tai hallituksen jäsenen yhteystiedot:

Lue lisää

Pakollisten latauspisteiden takaraja lähestyy

Tiedätkö jo, koskeeko vaatimus omaa kiinteistöäsi?

Lue lisää

Direktiivi tuo uusia vaatimuksia sähköautojen lataukseen

Rakennusten energiatehokkuusdirektiivin toukokuun päivitys ohjaa viiveellä ...

Lue lisää

Väreen latauspistekartoituksesta toteutukseen – sähköinen latausratkai...

Lue As Oy Kuopion Minnankantin kokemuksia Väreen latausratkaisujen hankinna...

Lue lisää

Sähköauton latausinfra taloyhtiöön järkevästi

Mitä kaikkea pitää ja kannattaa huomioida, kun taloyhtiössä lähdetään miett...

Lue lisää

Sähköautojen langaton lataus

Sähköauton lataaminen ilman kaapelin kytkemistä helpottaisi monia arkisia l...

Lue lisää

Sähköautojen latauskaapelit

Sähköautoa tai lataushybridiä voi ladata muutamalla eri kaapelilla. Mitkä l...

Lue lisää