Ota
yhteyttä
> Created with Sketch.

Julkinen liikenne sähköistyy: Kuopiossa ajoon ensimmäiset sähkötaksit

Kuopion kaupunkiliikenteeseen on tulossa ensimmäiset sähkötaksit: toinen autoista on jo käytössä vappuliikenteessä ja toinen sähkötaksi on tulossa ajoon toukokuun alussa.

Väreen sähköisen liikenteen johtavan asiantuntijan Jussa Niemisen mukaan sähköiset ajoneuvot tulevat valtaamaan kaupunkiliikennettä Suomessakin kustannushyötyjen ja vähäpäästöisyyden ansiosta. 


Taksiyrittäjä Juha Kotilainen tuo ensimmäiset täyssähkötaksit ajoon Kuopioon. Kotilainen on pitkään ollut kiinnostunut sähköautoista ja tutkinut monia eri merkkejä ja malleja, jotka soveltuisivat taksiliikenteeseen. Kevään aikana merkiksi valikoitu Volkswagen ID.4 -sähköauto 


- Auto on tiloiltaan taksityöhön hyvin soveltuva ja se ratkaisi hankinnan. Monen mielestä tämä sähköautoon siirtyminen on taksiliikenteessä turha riski, mutta itse näen tämän ennemminkin mahdollisuutena kuin riskinä. 


- Sähköautojen edut polttomoottoreihin verrattuna näyttävät erittäin hyvältä nyt, joten eiköhän me hankkiuduta eroon polttomoottoriautoista ja satsataan kaikki sähköiseen tulevaisuuteen, Juha Kotilainen visioi. 


 


Sähkö on ajoneuvokäytössä halpaa 

Liikenteen sähköistymisen selkeimmät suuntaviivat tulevat kaupunkikeskustojen suunnalta. Monilla maailman suurkaupungeilla on valtioita selkeämmät tavoitteet päästöjen minimoimiseksi, ja liikenteen päästöt ovat usein leikkauslistalla ensimmäisten joukossa. 


Sähköautot ovat paitsi vähäpäästöisiä, myös ennen kaikkea "paikallisesti päästöttömiä". Sähköiset ajoneuvot ohittavat myös ne polttomoottoriratkaisut, joissa käytetään CO2-päästöjen kannalta kestäviä polttoaineita, koska kaupungeissa on yhtä tärkeää leikata kaupunki-ilmaa pilaavia myrkyllisiä lähipäästöjä. Bussikalusto sähköistyy jo nopeasti, ja perässä seuraavat muutkin kaupunkiliikenteeseen keskittyvät ajoneuvot, kuten taksit ja jakeluliikenne, Väre Oy:n sähköisen liikenteen johtava asiantuntija Jussa Nieminen toteaa. 


Sähköiset ajoneuvot sopivat erityisen hyvin kaupunkeihin myös siksi, että matalilla keskinopeuksilla ajettaessa energiaa ei kulu hukkaan ilmanvastuksen kautta ja jarrutuksissa osa liike-energiasta palautuu takaisin akkuun. Kaupunkiajossa sähköautojen energiankulutus on siis pienimmillään. 


- Sähkö on ajoneuvokäytössä halpaa, joten kun joukkoliikenteen kilometrikertymät ovat yleensä suuria, kustannushyöty on parhaimmillaan. Huollotkin ovat paljon harvemmassa ja halvempia kuin perinteisillä käyttövoimilla. Sähköauton investointikustannus on edelleen suurempi, mutta elinkaarikustannukset tulevat vuosien mittaan halvemmiksi, etenkin suurella kilometrikertymällä. Tämä on taksiyrittäjällekin hyvä syy siirtyä vähäpäästöiseen ajoneuvoon, Nieminen jatkaa.