Poistetut kohdat
- Poistettu maininta sähkömarkkinalain noudattamisesta, koska lakia on joka tapauksessa noudatettava. 1.21.
- Poistettu maininta sähköisen sopimuksen sitovuudesta. (2.4.2.)
- Poistettu lakimuutoksen johdosta vaatimus, jonka mukaan sopimuksen tai sopimusvahvistuksen mukana kuluttajalle on annettava tieto energiankuluttajan tarkistuslistasta sekä Energiaviraston internetosoite, jossa se on saatavilla. (2.4.1. ja 2.4.3.)
- Sähkömarkkinalain mukaisen ennakkolaskutuskiellon johdosta poistettu lainvastaisena ehtokohta 3.12., joka mahdollistaisi ennakkolaskutuksen kuluttajilla. Lisäksi täsmennetty kohtaa 3.11.
Yleistä, myyntisopimuksen tekeminen, sähkönmyynnin edellytykset ja aloittaminen, suhde verkkopalveluun, vastuukysymyksiä
- Taseselvitysjakson pituus on 15 minuuttia. (1.10.)
- Lisätty taseselvitysjakson ja itsenäisen aggregaattorin määritelmät sekä päivitetty terminologiaa esim. liittymispisteen ja etämittauslaitteiston osalta. (1.10., 1.15.)
- Sopimukseen mahdollisesti liitettävät tuote- ja palveluhinnastot voidaan esittää sähköisesti myyjän verkkosivustolla tai muussa erikseen sovitussa paikassa. Sopimusvahvistuksessa tulee olla linkki, jonka kautta asiakas löytää kulloinkin voimassa olevan palveluhinnaston. (1.16., 2.4.1., 2.4.3.)
- Sopimusvahvistukset sekä hinta- ja ehtomuutosilmoitukset voidaan lähtökohtaisesti postittaa asiakkaalle sähköisesti, esimerkiksi tiedossa olevaan sähköpostiin tai yhtiön käyttämään sähköiseen asiointipalveluun. Jos ilmoitus lähetetään sähköiseen asiointipalveluun, käyttäjän tulee saada tieto ilmoituksen olemassaolosta sähköisessä asiointipalvelussa sekä ilmoituksen keskeisestä sisällöstä ennalta sovittavalla tavalla, esimerkiksi sähköpostitse tai tekstiviestillä. Kuluttajalla on aina pyynnöstä oikeus saada sopimusvahvistukset ja hinta- ja ehtomuutosilmoitukset paperilla. Myyjän on ennen myyntisopimuksen tekemistä kerrottava kuluttajalle selkeästi ja ymmärrettävästi oikeudesta maksuttomaan paperiseen asiointiin. (1.17., 8.8.)
- Laskujen, maksumuistutusten ja katkaisuvaroitusten osalta sähköisestä asiointitavasta on sovittava erikseen. Katkaisuvaroitusta ei saa lähettää ainoastaan e-laskun liitteenä. (6.4., 7.2.)
Myyntisopimuksen tekeminen, käyttäjän sähkön hankintaa koskevat muut sopimukset, myynnin aloittaminen
- Sähkönmyynnin aloittaminen ja jatkaminen edellyttää käyttöpaikkaa koskevan myyntisopimuksen sekä verkkosopimuksen voimassaoloa samalle henkilölle. (2.3)
- Ehtoihin lisätty kuluttajansuojalain 6 luvun 12 §:n mukaisen puhelinmyynnin jälkivahvistusmenettelyn pääpiirteet ja mainittu, ettei asiakkaalla ole kohdan sähkömarkkinalaissa tarkoitettua huomautusoikeutta, jos asiakas on hyväksynyt puhelinmyynnissä tehdyn tarjouksen jälkivahvistuksella. (2.4.4., 2.4.5.)
- Toimitusvelvollisuuden piirissä olevalla käyttäjällä on oikeus vaihtaa toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella sovittua sähkötuotetta myyjän hinnastossa esitetyin ehdoin. Selkeytetty kirjausta siten, että vaihto-oikeus ei koske määräaikaisia sopimuksia. (2.7.)
- Asiakas voi sopia sähkön käytön ohjauksista myös itsenäisen aggregaattorin kanssa, ja tästä on ilmoitettava avoimelle toimittajalle. (1.15., 2.9.1., 2.10.)
- Kuluttajien osalta ennakkolaskutus ei ole enää mahdollista. Myyjä voi sopia vakuuden tai ennakkomaksun sijasta myyntisopimusten mukaisten maksujen maksamisesta ennakkoon ainoastaan yritysasiakkaiden kanssa. Palaamisesta tavanomaiseen maksuaikatauluun noudatetaan soveltuvin osin mitä luvussa 3 ”Vakuus tai ennakkomaksu” on määrätty. (3.11.)
Verkonhaltijan oikeuksista ja velvollisuuksista sähkön myynnin yhteydessä sekä eräitä verkkopalvelua sivuavia asioita
- Täsmennetty, että käyttäjän on ilmoitettava viipymättä havaitsemistaan sähkölaitteessa, verkkopalvelussa tai sähkönmyynnissä olevasta viasta tai häiriöstä verkonhaltijalle. (4.2.)
Viivästys, virhe ja vastuukysymykset
- Tarkennettu, että kuluttajalla on oikeus saada korvauksia perheenjäsenelle aiheutuneista vahingoista koskien samassa käyttöpaikassa asuvia. (5.11.)
Laskutus ja maksujen suoritus
- Myyjän laskutuksen tulee perustua verkonhaltijan ilmoittamiin ja sähkökaupan keskitetyn tiedonvaihdon yksikön ylläpitämiin sähkömarkkinoiden taseselvityksessä käytettäviin sähkönkäyttötietoihin ja -arvioihin, jollei toisin sovita. (6.1.1.)
- Käyttäjää on laskutettava vähintään neljä kertaa vuodessa. Arviolaskutus tasataan ilmoitetun tai luetun mittarilukeman perusteella vähintään kerran vuodessa (tasauslasku), jollei muuta ole sovittu. (6.1.2.)
- Selkeytetty mittausvirheen määritelmää. (6.6., 6.6.4., 6.5., 6.6.5.)
Sopimusehtojen ja hintojen muuttaminen
- Hinnanmuutoksia ei voida tehdä perustuen sellaiseen lainsäädännön muutokseen tai viranomaisen päätökseen, jotka ovat olleet sopimusta tehtäessä tiedossa. (8.5., 8.8.)
- Hinta- tai ehtomuutosilmoituksessa on selvästi kerrottava siitä, miten ja mistä ajankohdasta lukien hinnat tai muut sopimusehdot muuttuvat ja mikä on muutoksen peruste. (8.8.)
Myyntisopimuksen päättyminen
- Käyttäjä on irtisanoessaan määräaikaista sopimusta, myyjän pyynnöstä, velvollinen esittämään näytön siitä, että muutto on tapahtunut. (10.2.4.)
- Selkeytetty ja yhdenmukaistettu toimitusvelvollisen sopimuksen kieliasua. (10.4.3.)
- Myyjällä on mahdollisuus purkaa välittömästi myyntisopimus, kun käyttäjään kohdistuu lainsäädännön tai viranomaisen asettamia kansainvälisiä pakotteita. Lisäksi myyjällä on oikeus vaatia purkamisesta aiheutuvat vahingot korvattavaksi. (10.7.)
- Käyttäjän 15 vuorokauden (ja kuluttajan 30 vuorokauden) toistaiseksi voimassa olevaa sopimusta koskeva irtisanomisoikeus hinta- tai ehtomuutoksen johdosta lasketaan muutosilmoituksen lähettämisestä. (10.10.)
Asiakaspalvelu ja riitojen ratkaiseminen
- Kuluttajalla on oikeus saada myyjältä asiakaspalvelua kohtuullisessa ajassa eri kanavien kautta, esimerkiksi puhelimella, myyjän verkkosivustolla tai muun sähköisen asiointikanavan kautta. Sopimusasiointiin tarkoitetut yhteystiedot esitetään muun muassa sopimuksessa, sopimusvahvistuksessa tai laskussa. (11.1.)
- Kuluttajalla on oikeus saattaa tämän myyntisopimuksen tulkinnasta aiheutuneet erimielisyydet kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi (www.kuluttajariita.fi). Ennen ratkaisupyynnön tekemistä kuluttajariitalautakunnalle, kuluttajan tulee olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi). (11.2.)
- Käyttäjällä, joka ei ole kuluttaja, on oikeus saattaa tämän myyntisopimuksen tulkinnasta aiheutuneet erimielisyydet energiamarkkinariitalautakunnan käsiteltäväksi. (11.3.)