Sähköautojen
latauspisteet
yrityksille
Tiedätkö jo, millaisen sähköautojen latausratkaisun yritys tai taloyhtiö tarvitsee?
Jos et, ei hätää! Väre tarjoaa latauspalvelun yrityksellesi avaimet käteen -kokonaispalveluna.
Valitsimme Väreen yhteistyökumppaniksi sähköautojen latauspistehankkeeseen, koska aiempi yhteistyömme on toiminut hyvin.
Miska Aaltonen
Myyntipäällikkö, sähköautojen latausratkaisut, E-Power, yritysmyynti
Etelä-Suomi, Pirkanmaa, Päijät-Häme
+358 447 600 529 miska.aaltonen@vare.fiMiro Lehtinen
Myyntipäällikkö, sähköautojen latausratkaisut, yritysmyynti
Keski-, Itä- ja Länsi-Suomi
+358 44 7600 532 miro.lehtinen@vare.fiVäreen latausratkaisut yrityksille
Väreen sähköisen liikenteen tiimi koostuu järjestelmämyyjistä ja muista asiantuntijoista, joilla kaikilla on alaan sopiva tekninen koulutus. Tarjoamme latausjärjestelmiä yritysasiakkaille kokonaispalveluna, joten voit nojata osaamiseemme koko prosessin ajan.
Monissa yrityskohteissa latausjärjestelmän toteutus vaatii jonkinasteista räätälöintiä, mutta oheinen listaus kertoo prosessin perusvaiheet oikeassa järjestyksessä. Kartoitus on harkitsevan asiakkaan työkalu, joka voidaan hypätä yli silloin, jos suuntaviivat ovat valmiiksi selvillä.
Selvitämme kiinteistön valmiudet sähköautojen lataukselle kartoituksella. Kartoituksen tuloksena syntyvä raportti käydään läpi asiakkaan kanssa sopivan latausratkaisun määrittämiseksi.
Kun latausjärjestelmän rakentaminen on ajankohtaista, voimme tehdä tarjouksen asiakkaan toivomuksen mukaisen järjestelmän rakentamisesta, siihen liittyvästä latauspalvelusta ja halutusta määrästä latauslaitteita.
Asiakas tilaa järjestelmän tarjouksen mukaisesti. Asennusurakasta tehdään sopimus, ja urakka aikataulutetaan Väreen projektipäällikön toimesta.
Toimitamme latausjärjestelmän ja tarvittavat latauslaitteet avaimet käteen -periaatteella. Operoinnin ja maksupalvelun mahdollistavasta latauspalvelusta tehdään sopimus Väreen ja asiakkaan välille.
Huolehdimme asennettujen laitteiden teknisestä operoinnista ja laskutamme lataajia automaattisesti asiakkaan haluamalla hinnalla. Lataus voi olla yksityistä tai julkista, käyttäjärajauksesta riippuen.
AC: Henkilö- ja pakettiautojen lataus
Normaalitehoinen AC-lataus on yleisemmin käytetty lataustapa henkilö- ja pakettiautoille, koska se on kustannustehokas tapa ladata autoja, jotka seisovat pitkiä aikoja pysäköitynä, yöllä tai päivällä.
Tyypin 2 latausliittimellä varustetut latauspisteet sopivat teknisesti yhtä lailla koti- ja yrityskäyttöön. Yrityksissä tarve älyominaisuuksilla varustetuille latauspisteille kuitenkin kasvaa.
Työntekijöiden autojen ja työsuhdeautojen lataamiseen riittää yleensä kuormanhallinnalla toteutettu normaalitehoinen lataus, jossa latauksen maksimiteho vaihtelee automäärän mukaan esimerkiksi 4–22 kilowatin välillä.
Älylaitteet tarvitaan, jos lataustapahtumista täytyy kerätä tilastoja tai lataus on maksullista. Myös sähkökapasiteetin ylikuormittumiselta suojaava kuormanhallinta nojaa älylaitteisiin. Väreen latauspalvelu automatisoi prosessin.
Väreeltä saat latausjärjestelmän kokonaispalveluna. Asiantuntijamme toimittavat latauspistehankkeeseen kartoitukset, suunnitelmat, sähköinfran, latauspisteet, älykkään operointipalvelun ja automatisoidut latauksen maksupalvelut. Ota yhteyttä!
Käyttäjät tunnistetaan aina sähköisesti, jotta tiedetään kuka lataa, kuinka paljon ja miten paljon latauksesta kuuluu maksaa. Latauspalvelu voi olla yksityinen tai julkinen sen mukaan, miten käyttöoikeuksia halutaan latausjärjestelmässä rajata.
Modernissa järjestelmässä latauspisteet keskustelevat tietoverkossa toistensa ja pilvipalvelua hyödyntävän operaattorin kanssa. Latauspisteisiin kohdistuu myös viranomaismääräyksiä, esimerkiksi maksupalveluihin ja energian mittaamiseen liittyen.
Latauspisteitä syöttävän jakeluinfran ja myöhempää tarvetta varten rakennettavien latausvalmiuksien toteuttamiseen tarvitaan kokemusta. Fiksuilla latauskeskuksilla varmistetaan riittävä kapasiteetti ja joustava kuormanhallinta.
DC: Pikalataus varmistaa liiketoiminnan pyörimisen
Suurteholataukseen kannattaa investoida silloin kun oman kaluston tai yrityskumppanien ajoneuvojen lataustarpeet täytyy varmistaa päivittäisessä toiminnassa. Taksi- ja kuljetusyritykset ovat kärkiesimerkkejä.
Lataustehon nopea korotus tulee vastaan etenkin hyötyajoneuvojen sähköistymisen myötä. Mitä suurempi akku autossa on, sitä suurempi latausteho tarvitaan ja sitä suuremman lataustehon akku myös ottaa vastaan.
Jos yrityksellä on useita omia autoja, joilla ajetaan päivittäin paljon, ei yölataus yleensä enää riitä. Yrityksen operatiivista toimintaa ei voi myöskään laskea pelkän julkisen pikalatauksen varaan. Saatavuus, luotettavuus ja kustannustaso kannattaa varmistaa omalla latausinfralla.
Suurteholatauksessa energia tulee autoon tasasähkönä CCS-latauspistoolin alareunassa olevan kahden järeän "pinnin" kautta. Tehoa voidaan nostaa noin 500 kilowattiin saakka. Sekin jää rekoille liian matalaksi, joten kehitystyö megawattiluokan MCS-latausjärjestelmälle on jo pitkällä.
Pikalataukseen siirtyminen on iso investointi, mutta sen kautta pääsee itse vaikuttamaan juokseviin kuluihin. Julkisen latauspalvelun hinnassa maksetaan energian lisäksi jonkun toisen investointia ja tuottotavoitteita. Omalla latauspisteellä kustannus on omissa käsissä, ja hinnan voi määrittää käyttäjäryhmien mukaan.
Väreeltä saat latausjärjestelmän kokonaispalveluna. Asiantuntijamme toimittavat latauspistehankkeeseen kartoitukset, suunnitelmat, sähköinfran, latauspisteet, älykkään operointipalvelun ja automatisoidut latauksen maksupalvelut. Ota yhteyttä!
Pienin teholuokka on käytännössä 50 kilowattia, ja esimerkkilaitteessamme myös 2 x 25 kilowattia. Tällainen latauslaite soveltuu kohteisiin, joissa lataaminen ei ole pääasia, vaan käyttäjä tulee paikalle muusta syystä ja lataa samalla akkua. Toisaalta parin tunnin pysähdys riittää isoonkin energiantarpeeseen.
Tehontarpeen kasvaessa lisätään ampeereja ja voltteja, jolloin päästään jopa 400 kilowatin hetkellisiin tehoihin. Suurteholatureiden tehot alkavat yleensä 100 kilowatista, ja tehoa voi lisätä 50 tai 100 kilowatin portaissa. Suurimmilla tehoilla latauskaapelit ovat järeitä, ja uusi sähköliittymäkin alkaa olla välttämätön.
Satelliitti-latausjärjestelmissä satojen kilowattien tehoyksikkö sijaitsee sivussa latauspisteistä, ja liittimille syötetään sähköä autojen pyytämän tehon ja järjestelmän maksimitehon välisenä kompromissina. Järjestelmän maksimiteho voi olla esimerkiksi 600 kilowattia, joka on jaettavissa jopa kahdeksalle autolle.
Jos olet kiinnostunut latauspalveluista yrityksellesi, jätä yhteystietosi. Olemme sinuun yhteydessä.
Uusi sähköautoilija kohtaa joukon hämmentäviä lataamisen termejä. Voit käydä opettelemassa tai lunttaamassa termejä ja jargonia Väreen lataamisen sanastosta.
Tiedätkö jo, koskeeko vaatimus omaa kiinteistöäsi?
Lue lisääRakennusten energiatehokkuusdirektiivin toukokuun päivitys ohjaa viiveellä ...
Lue lisääLue As Oy Kuopion Minnankantin kokemuksia Väreen latausratkaisujen hankinna...
Lue lisääMitä kaikkea pitää ja kannattaa huomioida, kun taloyhtiössä lähdetään miett...
Lue lisääSähköauton lataaminen ilman kaapelin kytkemistä helpottaisi monia arkisia l...
Lue lisääSähköautoa tai lataushybridiä voi ladata muutamalla eri kaapelilla. Mitkä l...
Lue lisää