Tee
sopimus
tästä

Sähköauto käyttöön – tiesitkö nämä tosiasiat?

Sähköauto on kuuma puheenaihe – ja jakaa vahvasti mielipiteitä. Aiheeseen liittyy myös paljon turhia ennakkoluuloja, jotka karisevat matkan varrelle sähkö- ja hybridiautojen yleistyessä.

Sähköautojen myynti kiihtyy lähivuosina

VTT:n ennusteen mukaan vuonna 2020 sähköautojen osuus uusien autojen kokonaismyynnistä on jo 10 prosenttia. Suomessa myytäisiin siis jo ihan pian lähes 10 000-15 000 sähköautoa vuosittain. Tällä hetkellä Suomen sähköautoista ladattavia hybridejä on noin 80 prosenttia ja sähköautoja noin 20 prosenttia.

“Vastoin yleistä ennakkoluuloa, sähköautojen hintahaarukka on hyvinkin laaja. Esimerkiksi täyssähköautoja löytyy käytettyjen autojen markkinoilta jo 10 000 euron hintaluokassa. Uudesta Teslasta saa toki sitten jo pulittaa kymmenkertaisen summan,” Väreen sähköisen liikkumisen asiantuntija Jussi Puranen sanoo.

Sähköauto lataa akkunsa täyteen kätevästi yöllä tai työpäivän aikana

Sujuva sähköauton käyttö edellyttää sekä kotona että julkisilla pisteillä tapahtuvaa latausta. Lataaminen on tankkaamiseen verrattuna helppoa. Sähköautoilija voi valvoa halutessaan latauksen edistymistä turvallisesti etäältä, kun taas polttoaineen letkua tulee tankkauksen ajan ”vahtia”. Luontevimmin sähköauto latautuu silloin kun se on pysäköitynä pidemmän aikaa eli esimerkiksi yöllä kotiparkissa ja päiväaikana työpaikan tai parkkitalon latauspisteessä.

“On hyvä muistaa, että valtaosa autoilustamme on lyhyen matkan arkiajoa töihin ja asioille, jossa sähköauto on kätevimmillään. Kotilatauspisteessä tai muissa vakiintuneissa paikoissa tapahtuva lataaminen riittää koko päivän tarpeiksi”

Puranen kertoo myös, että yhä useammat taloyhtiöt ovat kiinnostuneita latauspisteistä, mutta yhteiset pelisäännöt pohdituttavat; kuinka ja millä varoin yhtiöön tulevien sähköautojen lataus järjestetään?

“Kannattaa kutsua Väreen asiantuntija kartoittamaan kustannustehokkaimmat mahdollisuudet juuri teidän taloyhtiössänne. Tulemme mielellämme kertomaan ja keskustelemaan latauspisteasioista myös yhtiökokoukseen,” hän vinkkaa.

Pitkän matkan ahdistusta – riittääkö sähköauton akku latauspaikalle?

Monella sähköautoiluun liittyy niin sanottua toimintamatka-ahdistusta eli läsnä on jatkuvasti pieni pelko siitä, riittääkö akku määränpäähän tai lähimmälle latauspaikalle. Huoli on osittain turhaa, sillä pidemmätkin matkat kyllä onnistuvat, etenkin kun huoltoasemien pikalatauspaikkojen määrä on jatkuvassa kasvussa. Matkan varrelle parhaiten osuvan pikalatausaseman voi paikantaa erilaisten sovellusten avulla.

“Sähköautoilun toimintasäteen varmistamiseksi tarvitaan pikalatauspisteitä, joissa akut saadaan täyteen nopeasti, parhaimmillaan kahvitauon aikana. Latausverkostoa kehitetään aktiivisesti, joten edellytykset sähköautoilulle paranevat koko ajan. Etelä-Suomen latausverkosto on jo erittäin kattava suhteessa sähköautojen määrään, ja sama kehityskulku on tietenkin toivottavaa koko maassa”, Jussi Puranen toteaa.

Sähköauto tarjoaa pehmeää, edullista ja ympäristöystävällistä kyytiä

Sähköautot saavat kuljettajiltaan kiitosta mukavasta ja äänettömästä kyydistä. Menopeli myös lämpenee pakkasaamuina polttomoottoriautoa nopeammin ja kiihtyy pehmeästi ilman turhia nytkähdyksiä.

“Tietysti monelle painaa vaakakupissa myös sähköautoilun pitkän aikajänteen kiistaton edullisuus; polttoainekustannuksille voi jättää jäähyväiset ja myös huoltokustannukset ovat usein pienet. Puhumattakaan siitä, että sähköautoilusta ei synny lainkaan ympäristöä rasittavia lähipäästöjä,” Puranen päättää.

Kiinnostuitko? Hienoa!
Täytä tarjouspyyntölomake niin asiantuntijamme ovat yhteydessä.

Ajankohtaista

Issakainen on aurinkosähkön konkari

Väreen aurinkopaneelimyynnistä vastaava Antti Issakainen on aurinkosähkön t...

Lue lisää

Oletko Sinä etsimämme yrittäjä / myyntiedustaja?

Etsimme yritysmyyntiimme kahta tulos- ja kasvuhakuista myynnin ammattilaist...

Lue lisää

Oletko Sinä etsimämme myyntipäällikkö?

Etsimme yritysmyyntiimme kahta tulos- ja kasvuhakuista myynnin ammattilaist...

Lue lisää